

Meghívó
Hazai műhelyek – nemzetközi kapcsolatok
Nemzetközi neveléstörténeti konferencia
Időpont:
2016. december 9-10.
Helyszín:
Pécsi Tudományegyetem BTK, Pécs, Ifjúság útja 6.
B/129-es terem
Szervezők és támogatók:
Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Neveléstörténeti Albizottsága
Az MTA PAB Neveléstörténeti Munkabizottsága
Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara Elméleti, Történeti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoportja, Elméleti-Történeti Doktori Program
A PTE „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskolája
Tudományos Programbizottság
Prof. Dr. Németh András,
Prof. Dr. Pukánszky Béla,
Prof. Dr. Ambrusné Kéri Katalin
Dr. habil. Rébay Magdolna
Szervezőbizottság
Szücs-Rusznak Karolina,
Márhoffer Nikolett,
Maisch Patrícia
Program
2016. december 9. péntek
11:00-13:00
Angol-német nyelvű blokk: bemutatkozik az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának Elméleti, Történeti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoportja, Elméleti-Történeti Doktori Program.
Vezeti: Prof. Dr. Németh András
Tomáš Kasper: German youth in Czechoslovakia and the “struggle“ for a “new person and a new society“
Ehrenhard Skiera: Erziehung und Kontrolle im „Jahrhundert des Kindes“ – Über die totalitäre Versuchung in der Pädagogik / Education and control in the "century of the child" - On the totalitarian temptation in pedagogy
Nagy Andrea – Németh András: Life Reform Commune Movements in Hungary / Életreform kommuna mozgalmak Magyarországon
Vincze Beatrix: Die neuen Interpretationen des Gartens in den Lebensreformbewegung in den Zwischenkriegszeit: Gartenstadt und Garten-Ungarn /A kert újraértelmezése a két világháború közötti életreform mozgalomban: kertvárosok és Kert-Magyarország
Földiné Irtl Melinda – Komar Lajos: Pedagogical perspectives on Buddhism/A Buddhizmus pedagógiai perspektívái
13:00-14:30
Ebédszünet
14:30-16:00
A PTE „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola Tankönyvkutató Műhelyének bemutatkozása.
Vezeti: Fischerné Prof. Dr. Dárdai Ágnes
Molnár-Kovács Zsófia: A dualizmus kori tankönyvek kutatása
Márhoffer Nikolett: Középpontban a tankönyvek pedagógiai szempontú vizsgálata
Szabó Hajnalka Piroska: Történelemtankönyvek női tematikájú összehasonlító elemzése
Szücs-Rusznak Karolina: A hazai orosz nyelvoktatásban használt tankönyvek több szempontú vizsgálata
16:00-17:00
A Szegedi Egyetem neveléstörténeti műhelyének bemutatkozása.
Vezeti: Dr. Nóbik Attila
Dr. Nóbik Attila: Educational journals as sources of research on professionalization of elementary school teachers/ A pedagógiai sajtó mint a néptanítói szakmásodás kutatásának forrása
Fenyves Márk - Pethő Villő: Art, religion and life reform: mystery plays of Valéria Dienes and Lajos Bárdos / Művészet, vallás és életreform: Dienes Valéria és Bárdos Lajos misztériumjátékai
Sáska Géza: Emancipation processes of psychology in the post-Stalin era/ A pszichológia diszciplína emancipációja a Sztálin korszak után
18:00-19:00
Pedagógiatörténeti Szemle: a folyóirat szerkesztőségi ülése
2016. december 10. szombat
9:00-11:00
Bemutatkoznak a Debreceni Egyetem és a Miskolci Egyetem neveléstörténeti műhelyei.
Vezeti: Dr. Rébay Magdolna és Dr. Ugrai János
Ugrai János: Pastoral professionalization and formation of pastors / Lelkészi professzionalizáció és lelkészképzés
Balogh Gizella: Wise and eloquent piety – on the mother tongue/ Bölcs és ékesen szóló kegyesség – anyanyelven
Boruzsné Bűdi Katinka: Teaching Singing in Protestant Schools of the 16th Century / Énektanítás a 16. századi protestáns iskolákban
Kattein-Pornói Rita: Is the talented student, a real talent? – the practise of the rescue of the talents in the 1940s / Valóban tehetséges-e a tehetség? - avagy a tehetségmentés gyakorlata az 1940-es években/
Tamusné Molnár Viktória: Art education of arts professors and teachers at Debrecen University between 1914 and 1949/ Művészeti nevelés a debreceni egyetem bölcsészettudományi karán 1914-1949
11:00-11:30
Kávészünet
11:30-13:30
Kutatásmódszertani műhely
Vezeti: Prof. Dr. Kéri Katalin
Molnár-Kovács Zsófia: In the Course of Research – Aspects on Knowledge of Sources about the Textbook Researches at the Time of the Austro-Hungarian Empire / Kutatás közben – A dualizmus kor tankönyvkutatásának forrásismereti aspektusai
Méreg Martin: Die Möglichkeiten der schulbuchgeschichtlichen Forschungen in mikro-historischem Aspekt / A dualizmus kori tankönyvtörténet kutatása mikrotörténeti megközelítésben
Garai Imre: Methodological considerations about the research of changes in Hungarian higher education policy between 1949 and 1953 / Módszertani megfontolások az 1949–1953 közötti magyar felsőoktatás változásainak kutatásához
Galántai László: Lifeways in the system. Ways to the successful matric in Wlislocki Henrik Roma College / Rendszerszerű pályák. A sikeres egyetemi felvételi szocializációs előzményei a PTE Wlislocki Henrik Szakkollégiumában
Szabó Zoltán András: Possible applications of text mining in the researches of history of education / A szövegbányászat mint módszer alkalmazási lehetőségei a neveléstörténeti kutatásokban.